jump to navigation

Jevgeni Lukin “Vana asi” 14.06.2007

Posted by mr.Costello in Ulme.
Tags:
trackback

Heiki Raudla illustratsioonVaat see jutt oli vist esimene ja ilmselt ka viimane, mis mulle antoloogias “Muumia” mõistetamatuks jäi. Ei, mitte et lugu halb oleks olnud, kuid minu meelest ta lihtsalt ei sobinud ulmeantoloogiasse. Miks ma nii arvan? Annan väikese ülevaate loo sisust ja põhjendan.

Lugu on kirjutatud autobiograafilises võtmes ning kirjeldab, kuidas Jevgeni Jurjevitš Lukin kutsutakse KGB-sse ülekuulamisele. Suur on ta segadus, kui selgub, et ülekuulamise põhjuseks on see, et ta ei kirjuta oma teostes piisavalt ja positiivselt… koertest. 😯 Jah, lugesite õigesti! No ja edasi võtab jutt üha absurdsemaid tuure: KGB major põhjendab, kuidas koer on proletariaadi võrdkuju, aga Lukini teostes esinevad kassid seevastu revolutsioonieelne igand. Lõpuks saab kirjanik kaasa sooja soovituse leida mõnes oma järgmises jutustuses kohake ühele sümpaatsele krantsile. Nii tehaksegi ning edasi saadab kõiki nende jutustusi avaldamisedu ning riiklik soosing.

Väga lahe lugu poliitilise satiiri žanrist. Aga mitte ulme, sest igasugused fantasy, horror‘i, sci-fi jne elemendid seal puudusid. Pigem tundus mulle, et vabalt oleks võinud Nõukogude Liidus see lugu ka tõesti sündida. Äkki ongi sellel tõepõhi all? Huvitav oleks Jevgeni Lukinilt selle kohta küsida.

Kommentaarid»

1. Ulmeguru - 29.06.2007

Kui ma seda müstifikatsiooni vene keeles lugesin, siis olin ma rõõmus, et sedavõrd head asja lugesin ning kurb, et seda enamus mu semusid lugeda ei saa… noh, et ei osata vene keelt ja eesti keelde tõlkida pole mõtet…

Arvi Nikkarev arvas teistmoodi ning pani asja antoloogiasse…

Selle tekstiga on eesti lugejal see probleem, et tõelise kaifi saamiseks peab abielupaar Lukinite varasemast loomingust ja vene neljanda põlvkonna ulmekirjanike elu-olust üsnagi detailne ettekujutus olema… enamikel eesti lugejatel seda aga pole…

Ulme on see tekst aga küll…


Lisa kommentaar

