jump to navigation

Frank Herbert “Düüni messias” 22.03.2008

Posted by mr.Costello in Ulme.
Tags:
trackback

Toomas Nikluse kujundus

Kas saab inimene lugeda kolm kuud vähem kui kolmesaja lehekülje paksust romaani? Saab, kui see on ropult igav. 😐 Ja “Düüni messias” oli igav, IGAV! Sama arvavad ka mõned Ulmekirjanduse BAAS-is teost arvustanud ulmesõbrad. Mis samas ei takista neil teost hindega “neli” hindamast. Nojah, fänlus pimestab. 🙄

Ilmselt oli “Düüni messias” minu jaoks peamiselt igav sellepärast, et põhimõtteliselt on kogu romaan ühe vandenõu kuiv kroonika. Lugu algab sellega, et isepäise Paul Atreidese imperaatoriks saamisega rahulolematud Bene Gesserit, Gild ning uue jõuna mängu toodud Bene Tleilax planeerivad Pauli kõrvaldamist või vähemalt oma lõa otsa võtmist. Ning romaan päädib sellega, kuidas Paul kogu kamba kavalalt üle mängib ning nagu muuseas ka omaenda ettekuulutustest ja tulevikunägemustest läbi murda suudab. Umbes nii võib vist selle teose sisu kokku võtta. Tore. Aga vandenõud ja intriigid ei ole minu maitse.

Aga võib-olla ei meeldinud “Düüni messias” mulle seepärast, et sisu läks liiga filosoofiliseks? Üldjuhul see mind ulme puhul ei häiri, pigem naudin, kui actioni vahele saab ka mõtiskleda. Aga vaat, kui filosoofia muutub heietamiseks, siis tunnen, et tahaks haarata revolvri… 👿 Ja justnimelt lõputu heietamine oligi see, mis mind selle teose lugemisel segas.

“Düüni messias” meenutas Kristuse lugu.

Nii kirjutab arvustaja Kalevipoeg oma arvustuses Ulmekiranduse BAAS-is. Kas pole päevakohane? 😉 Võib-olla tõesti. Aga ma pole ka Jeesust kunagi fännanud, nii et liigne sarnasus “raamatute raamatuga” võib olla veel üks põhjus, miks see teos mulle ei meeldinud.

Sama arvustaja leiab teosest ka mõtisklemisainet teemal inimkonna huvid vs üksikisiku huvid. Huvitav. Mina päris selliseid seoseid ei leidnud. Aga vastuseks tema küsimusele: otse loomulikult kaaluvad inimkonna, kui terviku huvid üksikisiku huvid üles. Aga seda ma olen ka varem kirjutanud. 😛

Ja kui ma juba siin arvustuses libedale teele läksin ning teiste Ulmekirjanduse BAAS-is arvustanute mõtteid tsiteerima asusin, siis olgu siinkohal ära toodud ka Kristjan Rätsepa imestamine:

Esimeses osas sümpaatse kangelasena mõjunud Paul Atreidesest on saanud hädapätakast massimõrvar, kelle juhitud džihaad väljub täiesti ta enda kontrolli alt.

Halloo?! Nagu ma “Düüni” arvustuses kirjutasin, siis mulle isiklikult oli Paul ebasümpaatne juba esimeses osas — tüüpiline aristokraadinärakas, keda planeedi põliselanike fremenite unistused paremast elust tegelikult karvavõrdki ei huvitanud ning kes algusest peale manipuleeris kõigi ja kõigega võimu nimel. 😡 Ausalt öeldes suutis Frank Herbert “Düüni messia” lõpus Pauli minu silmis pigem isegi rehabiliteerida, saates ta ettenägemisvõime kaotamise järel fremeni kombel luidete vahele surema.

Lõpetuseks veel nii palju, et ma lihtsalt ei saa Eesti ulmeturust (kui nii tohib öelda), aru. Üks Eesti parimaid ulmeantoloogiate koostajaid, Arvi Nikkarev avaldas kümme aastat tagasi Ulmekirjanduse BAAS-is lootust, et eestlastel jätkub sama palju mõistust, kui soomlastel ja nad seda saasta, mida Frank Herbert oma esiromaani edu järel kokku kirjutas, rohkem ei tõlgi. Aga ei, “Varrak” ei kuula eksperdi arvamust vaid võtab kätte ja tõlgib ning avaldab “Düüni” nürilt lõpuni, samas kui eesti keelde tõlkimisel on pooleli jäänud paljud teised, kordi paremad sarjad. 👿 Milles peitub “Düüni” fenomen?

Samas, ma isegi, kes ma seda sarja eriti ei seedi, olen “Düüni” mingil imelikul põhjusel oma raamaturiiulisse ruumi võtma soetanud. Äkki on selliseid sama lollilt järjelkindlaid inimesi nagu mina veel teisigi? Kes küll näevad, et on saast, aga ikka mingil imelikul põhjusel ostavad? Lootuses, et ehk läheb paremaks või mõeldes, et kui ma juba alustasin, siis pean ka lõpetama. Ei tea… 🙄

Kommentaarid»

1. Kristjan Rätsep - 22.03.2008

See pole Kriku, vaid minu tsitaat. 😛

2. mr.Costello - 23.03.2008

Tuhat vabandust! 🙂 Muidugi sinu, mitte Kriku arvamus oli see! Viga parandatud.

3. Morgie - 07.04.2008

Düünile neljasid laovad inimesed, kes tunnevad eestlaslikku alaväärsuskompleksi maailmamainega nime ees.

4. Frank Herbert « Stalkerid - 07.08.2012

[…] Jõesaar, A. Frank Herbert “Düüni messias” // https://mrcostello.wordpress.com/2008/03/22/frank-herbert-duuni-messias/ […]


Lisa kommentaar

