jump to navigation

Kas teie näete kolmemõõtmeliselt? 13.06.2008

Posted by mr.Costello in Geopeitus.
trackback

Tondijutu aarde koordinaadid

Mina näiteks uskusin veel üle-eelmisel aastal, et ma pole suuteline kolmemõõtmelisi stereopilte nägema. Kuni ühel mingil täitsa suvalisel turunduskonverentsil jagas ettekandja postkaardi mõõtmetes sigri-migri pildid laiali ning veenis kuulajaid selles, et kõik on võimelised seal midagi enamat nägema. Ja nägingi! Silm oli. 🙂 See andis mulle tohutult eneseusku juurde, sest ma arvasin, et sellise lühinägelikkusega nagu mul tollal (vasak silm -9,5; parem silm -3,5) on autostereogrammide vaatamine füüsiliselt võimatu.

Ega sellest oskusest igapäevaelus muidugi suurt tolku pole, aga vähemalt ühte rakendusala teadsin juba toona — geopeitus. Nimelt oli Märt mulle Helsingi dessant 2 ajal üht soomlaste aaret näidanud, mille leidmiseks on vaja silmad pahupidi ajada. 😆

Nii et kui Märt ise Eestisse sellise aarde peitis, oli mul nõks selge. Aga see pilt (üleval) jäi mulle püüdmatuks. 😦 Hoolimata sellest, et -9,5 oli vahepeal tänu dr Pakostale 0-ks muutunud. 🙂 Kardan, et teine silm siiski segab. 😐

Aga eile avaldati geopeituse lehel üks aare, mille puhul ma ei suutnud kiusatusele vastu panna — töökaaslased võisid mind klaasistunud pilguga monitori jõllitamas näha. :mrgreen: Ja ära sa märgi, hakkas tulema. 🙂 Panen need pildid ka siia vaatamiseks välja:

Autostereogramm AAutostereogramm BAutostereogramm CAutostereogramm DAutostereogramm E

Kõige raskem oli esimene pilt — üldse ei saanud aru, mis seal olema peaks. Kõige kergemad olid kolmas ja viies, mis muutusid nähtavaks loetud sekunditega. Päris kaua pusisin aga neljanda pildiga — kuigi kujutis ilmus kohe, võttis minu IQ-l tükk aega arusaamist, millega tegu. Loodan, et et tee väga suurt paljastust, kui panen kirja, et üks pakkumine oli… höövel. 😆 Enam-vähem sama lugu oli ka teise pildiga. Ma sain küll aru, mis seal on, kuid sellele konkretse nime panemine ei tahtnud sujuda. Lõpuks lahmisingi kirvemeetodiga.

Kui piltide põhjal aarde koordinaadid kätte sain, vaatasin, mis mul seal kandis veel otsimata on. Lennult lahendasin veel ühe mõistatusaarde, mille peitja mult hiljuti (võib-olla veidi teenimatult) sakutada sai. Seekord oli jutt selge ja konkreetne, ei mingit häma. 😉

Ja et oma renomee lõplikult puhtaks pesta ning edasipääsemine kindlustada, sai tehtud 3:0 — murdsin lõplikult Viimse reliikvia saladuse. 🙂 Aga sellest muljetan Duke juures.

Siiski jäi päeva lõpuks õhku rippuma küsimus, kuidas ma selle postituse alguses olevalt pildilt koordinaadid välja lugeda saaksin. 😕 Minu silmad seda lahti ei muugi (stereosse läheb küll, aga ei midagi enamat) ning kodus kedagi teist kolmemõõtmeliselt nägevat isikut pole. 😦 Kelleltki lihtsalt lahendust küsida ka nagu ei taha… 😐 Teatavasti usun ma aga väga palju masinatesse — äkki keegi teab, kas neid autostereogramme saab ehk arvutiga “dekrüpteerida”? 😛

Ja palun ärge pange kommentaaridesse kirja, mida te nägite! Nii võtate teistelt avastamisrõõmu! Vihjamisi (elukas, masinavärk vms) võib öelda. 🙂

Kommentaarid

1. lassie - 13.06.2008

Lugesin selliste piltide vaatamise kohta tehtud teaduslikke uurimusi.
Väidetakse et mingid väikesed miinused ja prillide kandmine tuleb isegi kasuks.
Aga erinevate uuringute alusel on umbes 30% võimetud selliseid pilte nägema. Ükskõik palju nad ka ei pingutaks. Ja mina kuulun nende hulka.
Seega – tegu on eksklusiivaardega.
Ja mul on idee et võiks teha aarde, mis on kättesaadav vaid inimestle kelle pangaarvel on vähemalt 10 miljonit eesti krooni. Oleks vist samavõrdne.

2. mr.Costello - 13.06.2008

Ei oleks samavõrdne – Eesti riigis oleks kõik väga hästi, kui tervelt 70% oleks pangaarvel 10 000 000. 🙂

3. Duke - 13.06.2008

Silmavärdja aardest ma olen 3 pilti juba lahti hammustanud – teine tuli esimesena ja suht ruttu, kolmas ja viies ka. Esimena ja neljas – midagi seal on, aga ma ei ole veel aru saanud, mis täpselt – aga küll ma varsti näen.

Tondijuttudega on hoopis kurvem lugu, paar korda on tundunud, et nagu oleks midagi, aga üldiselt ei idane ega mädane. Teisalt jälle – aega on, aasta pikk, küll ma kunagi nägejaks saan.

Tehnilisi vahendeid olen ka proovinud, vähemalt esialgu küll tulemuseta 🙂

4. mr.Costello - 13.06.2008

Räägi tehnilistest abivahenditest lähemalt. 🙂 Sest minu loogika ütleb, et kui neid pilte arvutiga tehakse, siis peaks neid saama ka arvutiga lahti võtta. Kui siin ei taha linke anda, siis kriba privas või pane mind MSN-i: costello [ätt] hot.ee

5. e. - 13.06.2008

ma ei tea, v-o tõesti pole kõik võimelised nägema neid stereopilte, aga saab läheneda täitsa mõistusega neile. nimelt valida mustrist välja mingi silmatorkav motiiv, millel teine samasugune on lähedal ja siis nad silmi kõõrdi ajades ‘kohakuti nihutada’ – pärast seda ilmneb pilt kah 🙂
teisel pildil ma võtsin selleks näiteks selle sinise paabulinnusule-rõnga-moodi-asjanduse.

kuigi ma ei saa aru, misASI seal pildil on. kummulikeeratud […]? 😛

mr.Costello: Tsenseerisin kommentaari. Ärme siin välja ütle, mida me piltidel näeme.

6. Duke - 13.06.2008

Veebist leiab igasugu soovitusi kuidas neid pilte lugeda – üks nendest õpetab, et trükitagu pildist 2 koopiat kiledele välja ja siis liigutatagu neid horisontaalis üksteise suhtes – nii peaks midagi nähtavaks muutuma.

Minu tehniline lahendus oli selline, et võtsin pildi ühes fototöötlussoftis lahti, siis tegin layerist (ehk pildist) koopia, panin selle pildi enda peale, muutsin ta osaliselt läbipaistvaks (opacity) ja seejärel liigutasin seda alumise pildi suhtes – ehk ülaltoodud võtte tehniline väljendus. See aga mulle eriti midagi juurde ei andnud 🙂

Ei saa välistada, et panen ka täiesti bambusesse 🙂

7. Triinu - 13.06.2008

Mina vaatasin neid pilte nii, et alguses keskendusin sellele peegeldusele, mida ma oma arvuti ekraanilt näen. Nii vaataks ma alguses nagu ekraanist läbi. Nii nägin lõpuks ka piltidel olevaid kujundeid.

[…]

Sellel kõige-kõige esimesne on ka minu meelest suht raske pilt. Kui ma ei eksi on esimene koordinaat […] ja teine on […] või […]. Kuid pead ma ei anna, sest see jäi mulle siiski suht segaseks.

mr.Costello: Tsenseerisin siit välja, mida Triinu nendel piltidel nägi. Ütleme nii, et nägi kõike õigesti. 🙂 Ja teeme nii, et rohkem keegi siia kirja ei pane, mida ta nägi, sest osad inimesed (loe: geopeiturid) tahavad ise arvata!

8. Elviina - 13.06.2008

http://lookmind.com/illusions.php?id=709&cat=11
siit leidsin terve hulga huvitavaid pilte. Neid on tõesti lõbuks hea lehitseda.

9. kirjandusarhiiv - 13.06.2008

Tavaliselt millegipärast jah ei osata vaadata. Mõeldakse, et on vaja mingil kaugusel olla silmadega pildist ja siis ehk hakkab tulema. Palju kergem on viia silmadega 2 sarnast kujundit omavahel kokku. Esimesel pildil viisikust on muster liiga selge, et seal selles eksida. Võiks proovida veel viia kokku kujundid üle ühe. Samal pildil on muidugi […] ja üle ühe vaadates on igat […] täpselt poolteist ehk 1 kujund pildil peaaegu pooldub. Sama tehnikat kasutades näeb mistahes stereopilti, kui sarnased kujundid on enne välja leitud.

mr.Costello: Juba kolmas kommentaar täna, mida ma pean modereerima. Inimesed, kas te üldse ei loe, et ma palusin MITTE KIRJUTADA, mida te piltidelt leiate?! 👿

10. M.N. - 13.06.2008

Mina seda võimetuse juttu ei usu. Harjutamise asi. Ja tuleb kasutada õigeid võtteid.

Näiteks osadel piltidel on teatud kaugus, millest lähemal olles nad ei tööta. Kaugemalt alustamine teeb pildi “kätte saamise” lihtsamaks. Arvestades, kui suured on tänapäeval monitorid ja kuidas lühinägelikud inimesed ninapidi ekraanis istuvad, siis ei imesta, et ennast 3D-võimetuks tunnistatakse. Lükka tool lauast eemale 🙂

Olen ise mitu inimest õpetanud nägema.

11. Adeliine - 13.06.2008

Minule kinkis silmaarst terve raamatu selliseid pilte, umbkaudu saja ringis on neid seal. Sealt raamatust näen kõik pildid ära. Aga miskipärast arvutiekraanilt ei ühtegi. Ei saagi aru, milles probleem.

Arst õpetas mind nii vaatama, et alguses vaadata oma nina ehk ajada silmad kõõrdi, samal ajal pilti aeglaselt silmadest kaugemale viies. Ja ühel hetkel silmad uuesti õigeks lüües ongi kujund olemas.

12. Claara - 13.06.2008

Mind ajab nutma juba… ma olen “kõigest” kolm tundi neid pilte vaadanud ja ei midagi. Täielik kass on peal juba. Printisin pildid välja ja tegin muid imetrikke, aga ei midagi. Minu jaoks jäävad need pildid üheks suureks säbrumassiks.. Ehk saaks mõne vihje, kuidas see pilt paistab… kas nagu päris foto või siis mingid piirjooned vms? Kas tegu on asjadega või siis kirja vms?
No ja loomulikult on ehk keegi hea inimene ja saadab mulle näiteks meili peale vastused.
Tänud!

13. mr.Costello - 14.06.2008

Sain mis tahtsin — Duke leidis mulle programmi, mis neid pilte laksust lahti võtab! 😀 Isegi Tondijutu aarde oma muutus nähtavaks peale väikest konffimist. 😛 Tänud!

Nii et Lõuna-Eesti, here I come! Ja panen nüüd kommentaarid lukku, et siia enam lahendusi ei tekiks.


Sorry comments are closed for this entry

