jump to navigation

Poul Anderson “Minu nimi on Joe” 14.04.2009

Posted by mr.Costello in Ulme.
Tags:
trackback

Call Me Joe by Poul Anderson

Jupiter. Mürgine gaasihiid, planeet, kus meie arusaamade järgi elu ei ole, ega saagi olla. Just seal toimub Poul Andersoni jutu “Minu nimi on Joe” (kogumikus “Taevarahvas: Poul Andersoni parimad jutud”) tegevus.

Inimesed on geneetiliselt aretanud eluvormi, mis suudab planeedi pinnal ellu jääda ning kelle intellekt on inimteadvusega võrreldav. Või õigemini, kes ongi inimene.

Joe’d, sinaka nahaga nelja küüniskäpa ja sabaga elukat juhib Jupiteri kuult telepaatiliselt inimoperaator, ratastooli aheldatud Edward. Kuid psii-energiat planeedile suunav võimendi põleb pidevalt läbi ning kontakti on raske hoida. Asja tuleb uurima spetsialist Maalt…

Esiteks olgu öeldud, et mul tekkis lugedes Joe’st hoopis teistsugune ettekujutus, kui selle postituse kõrval toodud inglisekeelse teose kaanepildi autoril — minu meelest polnud Joe mingisugune kentaur! 😕 Poul Anderson on selleks liiga hea kirjeldaja, et sellistes asjades saaks eksida. Aga võib-olla on mul lihtsalt elavam kujutlusvõime ja ma pole kinni stereotüüpides. 😛

Lugu on hästi ja kaasahaaravalt kirja pandud, loetav nö ühe hingetõmbega. Paraku olen aga varem väga sarnase süžeega juttu lugenud: Clifford D. Simaki poolt kümmekond aastat varem kirja pandud “Deserteerimine”. Ja mida rohkem lõpu poole, seda enam see segama hakkas, sest Andersoni jutu lõpupuänt on ikka väga samasse väravasse suunatud.

Mitte et “Minu nimi on Joe” halb jutt oleks — kaugel sellest! — aga lihtsalt Simaki oma jääb rohkem meelde ja on sügavam. Nii et BAAS-is läks maksimumhindest üks pall maha.

Kommentaarid»

1. Poul Anderson | Stalkerid - 16.07.2013

[…] Jõesaar, A. Poul Anderson “Minu nimi on Joe” // https://mrcostello.wordpress.com/2009/04/14/poul-anderson-minu-nimi-on-joe/ […]


Lisa kommentaar

