jump to navigation

Poul Anderson “Mu kõrgeim siht” 21.04.2009

Posted by mr.Costello in Ulme.
Tags:
trackback

The Best Of Poul Anderson

Tõde, et hea lugu ei pea sugugi mitte pikk olema, on ammu teada. Sain sellele järjekordselt kinnitust, kui lugesin Poul Andersoni lühijuttu “Mu kõrgeim siht” kogumikust “Taevarahvas: Poul Andersoni parimad jutud”.

Lugu on tõepoolest nii lühike, et väga raske on mingit ümberjutustust teha. Põhimõtteliselt on sisuks minategelase jutustus kohtumisest ja sõbrunemisest ühe veidrikuga. Too sõja ajal Ameerikasse emigreerunud poolakas väidab, et tegelikult on ta hoopis kauges tulevikus süüdimõistetud kurjategija, kelle karistuseks oli ajas tagasi saatmine…

Või heh, mis ma siin punnitan. Leidsin netist sellise toreda koha, kus tonnide viisi ulmet vabalt lugemiseks üleval on: Free SF Reader. Ning see lugu oli seal lausa kuuldemänguna lingitud! 😎 Nii et kuulake ise: My Object All Sublime by Poul Anderson.

Kuulasite? Oli ju võimas? Ja see vindiga lõpp! 😛 Ulmekirjanduse BAAS-is hindeks “viis”.

Lisaks puhtale lugemiselamusele pani see jutt mind taaskord ümber hindama ajas rändamise võimalikkust, mille üle arutlesin Asimovi “Igaviku lõppu” arvustades.

Nimelt käib autor jutus välja mõtte, et minevikku saadetud kurjategijad ei saa kuidagi minevikku mõjutada, sest nad lihtsalt ei tunne selleks piisavalt ajalugu. Tõepoolest — kui mind saata 846 aasta Šveitsi (täiesti laest võetud aeg ja koht), siis vaevalt ma seal midagi pihta hakata oskaksin.

Esiteks ei valdaks ma tõenäoliselt keelt, sest tolleaegne saksa keel erineb tänapäevasest (millest ma veel hädapärast aru saaksin) kindlasti märgatavalt. Okei, mõne aja pärast õpiksin ilmselt keele ära — seda muidugi juhul, kui mind selle aja peale juba hullu koera pähe maha pole löödud. 😆 Ja edasi? Ilmselt ei lastaks mind kuhugi kuninga juurde tulevikku ennustama. Põrgut, ma ei teaks isegi, kes kuningas on! Praegu lambist pakuks, et Karl Suur. Aga näe vaatasin Vikipeediast järgi — ja tüüp oleks selleks ajaks juba 32 aastat surnud olnud. Teeksin ainult end lolliks. 😳 Ning mind löödaks ikka hullu koera pähe maha. :mrgreen: Ja seda, mida muud head või halba sel 846 ja järgnevatel aastatel juhtus, ma ilma Vikipeediata ei teaks. 😦

Mis valikuid mul veel oleks? Rännata Eestisse ja hoiatada esiisasid, et kolme-nelja sajandi pärast tulevad ristirüütlid ning sellele järgneb 700-aastane orjapõlv? Heh, isegi kui ma kohale jõuaks, siis paremal juhul kuulataks mind kui toredat muinasjutuvestjat, halvemal juhul… löödaks hullu koera pähe maha! 😀

Mis veel? Leiutada trükipress ja kiirendada inimkonna arengut 600 aasta võrra? Hmm… tegelikult sellega saaksin vast isegi hakkama… 🙄 Kui mungad mind muidugi enne hullu koera pähe maha ei lööks. 😆

Seega igaks juhuks ei tasuks mind ikkagi sellesse aega ja kohta saata. Jutus oli samuti selliseid võimalusi kaalutud ning tuleviku kohtunikud valisid iga inimese jaoks hoolikalt mineviku, kus nad kindlasti end liiga mugavalt ei tunneks ning millest neil aimugi poleks. Näiteks ei tasuks mind ilmselt saata II Maailmasõja perioodi või Rooma Impeeriumisse. Aga loos toodud näide Babülooniast klapiks küll — ilmselt ei lööks mind seal keegi kohe maha (mida tulekski vältida, sest muidu oleks ajapagendus lihtsalt edasilükatud surmanuhtlus), kuid vaevalt ma seal orjast kõrgemas staatuses oleksin, nii et trükipressi idee tutvustamine ei tuleks kõne allagi. 😦

Huh, superjutt, mis nii palju toredaid mõtteid tekitab! 😎

P.S. Olen peaaegu kõigi viimasel ajal arvustatud Poul Andersoni ulmejuttude kõrvale leidnud sobiva (kaane)pildi, kuid selle jutu kohta käivat illustratsiooni ma ei leidnud. Valisin siis lihtsalt ühe raamatu kaanepildi, kus see jutt sees. Kaanepilt ise peaks aga illustreerima lugu “Kõige pikem merereis”, mis on üldse esimene Andersoni jutt, mida ma lugesin. Antoloogiast “Lilled Algernonile”, mõistagi.

Kommentaarid»

1. Poul Anderson | Stalkerid - 12.06.2013

[…] Jõesaar, A. Poul Anderson “Mu kõrgeim siht” // https://mrcostello.wordpress.com/2009/04/21/poul-anderson-mu-korgeim-siht/ […]


Lisa kommentaar

